24 november 2017

De toekomst van mobiliteit. Weet je nog, in 2017…

Welkom in de nieuwe wereld. Dit is de belofte van Eneco, ondersteund door een langharige hond en schreeuwende marmot. En dat het niet bij woorden blijft was afgelopen donderdag volop te ervaren. Van jonge startup tot gevestigde orde, iedereen presenteerde op Innovation Day een diversiteit aan innovaties met als gemene deler de realisatie van de energietransitie. Natuurlijk is het leuk om als Sr. Product Developer eMobility enthousiast te kunnen vertellen over de mooie dingen die je ontwikkelt als team en de laadoplossingen voor elektrische auto’s die je kunt bieden. Nog interessanter is het om te zien dat iedere innovatie een toenemende complexiteit met zich meebrengt en daarmee interessante nieuwe uitdagingen.

Auto’s communiceren met omgeving en andere voertuigen
Onze collega’s wisten een grootheid in eMobility als spreker te regelen: Maarten Steinbuch gaf ons een interessant inkijkje in de toekomst van mobiliteit. En dat toekomstbeeld is ongelooflijk interessant, want de ontwikkelingen in mobiliteit gaan razendsnel.

Niet alleen zullen alle auto’s heel snel elektrisch gaan worden, ook zullen steeds meer processen in persoonlijk vervoer automatisch gaan. Er komen steeds meer sensoren in de auto waarmee deze niet alleen kan communiceren met zijn omgeving, maar ook met andere voertuigen. En die sensoren zijn veel sneller en slimmer dan de mens, waardoor verkeersongelukken straks tot het verleden behoren.

In 2035 kijken wij waarschijnlijk naar het jaar 2017 terug en kunnen we ons niet meer voorstellen dat wij nog zelf moesten rijden, en de gemiddeld 1,2 miljoen verkeersdoden per jaar voor lief namen.

Impact op het elektriciteitsnet
Dat de ontwikkelingen snel gaan en er op de markt veel gebeurt, zie je dagelijks in het nieuws. Veel grote automerken investeren fors in de ontwikkeling van elektrische auto’s. En steeds meer corporates kondigen aan per 2025 of 2030 volledig elektrische wagenparken te willen hebben. Die omwenteling vergt nogal wat van het elektriciteitsnet en vereist een enorme hoeveelheid laadvoorzieningen en slimme innovaties om die overgang zo soepel mogelijk te maken.

Laadt terwijl u wacht!
Eneco Elektrisch Laden presenteerde een aantal van deze innovaties op Innovation Day. Zo geeft de Charge manager facilitair managers inzicht in het verbruik en de capaciteit van hun laadpalen. Met loadbalancing haal je daarnaast meer uit de beschikbare capaciteit van de elektrische installatie. Als er bijvoorbeeld 1 auto is aangesloten krijgt deze vol vermogen. Staan er 4 auto’s, dan wordt het beschikbare vermogen over de auto’s verdeeld. En met We Charge kunnen berijders die later aankomen een stekker van een reeds opgeladen auto uit het laadpunt verwijderen om zelf te kunnen laden.

Oplossingen uit de onverwachte hoek
Om als markt tegemoet te kunnen komen aan deze enorme transitie, zien we grenzen tussen partijen in de mobiliteit en energie vervagen. Rollen veranderen en het belang van strategische partnerships en allianties neemt toe. Dat is wat mij inspireerde op Innovation Day; de uitdagingen én oplossingen van morgen komen uit onverwachte hoeken. En dat is een mooie trigger om buiten de gebaande paden te denken en uit je comfortzone te stappen. Alleen samen kunnen we een duurzame toekomst realiseren.

- Bart Fick, Sr. Product Developer e-Mobility