22 juni 2017

HOCUS POCUS… FOCUS!

In mijn vorige blog ging ik in op de vraag: wat heb ik te zoeken bij Startupbootcamp? Waarom stop ik hier mijn tijd in, en wat haalt Eneco eruit? Ik eindigde met de belofte om verder te onderzoeken wat ze bij Startupbootcamp anders doen. Wat heb ik hier in de tussentijd over geleerd?

Hoe Startupbootcamp geld verdient

In de eerste plaats kwam ik erachter dat mijn aanname over het businessmodel van Startupbootcamp niet klopt. Ik ging ervan uit dat ze geld verdienen door het verkopen van hun aandelen in start-ups. Daarbij zag ik een cruciaal onderdeel over het hoofd: de partners van het programma. Partners leggen een fors bedrag neer om mee te kunnen doen. Dit vormt natuurlijk een belangrijk deel van de inkomstenbron voor een accelerator zoals Startupbootcamp.

Partners doen mee aan het programma met verschillende motieven. Eén van de redenen is omdat het binnen corporates lastig is om zelf te innoveren. Het idee is dat het start-ups wel lukt om écht te innoveren. Door samen te werken met start-ups, kan een corporate toch vooroplopen in innovatie. Nils Beers, commercieel directeur van YES!Delft, beschrijft twee veelgehoorde argumenten voor de moeizame innovatie binnen corporates; een gebrek aan focus en gebrek aan toewijding. In deze blog ga ik in op de eerste van deze twee: focus.

Hocus pocus focus

Eén team, één doel

De start-ups in het programma van Startupbootcamp werken 3 maanden lang met hetzelfde team aan één product. Dat lijkt al een behoorlijke focus. Toch is dit nog absoluut geen garantie voor succes. Voor een start-up is het beantwoorden van de vraag ‘wie is de klant en welk probleem los ik voor hem op?’ essentieel. Het beantwoorden van deze vraag vereist ongekende focus.

Kijk maar eens naar het product van de Portugese start-up Porter. Zij ontwikkelen een systeem om de toegang tot afgesloten ruimtes te beheren. Met de app van Porter kunnen gebruikers een deur openen via hun smartphone. Een online dashboard geeft vervolgens inzicht in wie in welke ruimte is geweest. Zo’n product kan ontzettend breed worden toegepast en Porter kan er dan ook alle kanten mee op. De ‘klant’ kan variëren van huishoudens die de werkster binnen willen laten, tot site managers van onbemande energiecentrales. Focus is essentieel.

Veldwerk

Om Porter’s ideale klantsegment te ontdekken, bezochten we Eneco’s warmtekrachtcentrale in Houten. Daar spraken we met Ronald Doorn, site manager Combined Heat and Power (CHP) en Solar. Het bleek inderdaad lastig bij te houden welke onderhoudsmonteurs de sleutel hebben van een onbemande centrale.  Bovendien bleek dat het grootste probleem wellicht niet bij Ronald ligt. Het bedrijfsvoeringscentrum (BVC) van Eneco houdt continu bij wie er een centrale binnengaat. Telkens bij het binnengaan en weggaan van een onbemande centrale, meldt de monteur zich telefonisch bij het BVC. Dat resulteert in minstens twee telefoontjes per bezoek en verhoogt daardoor de werklast voor operations controllers in het BVC. Dat kan betekenen dat niet de site manager, maar de operator in ons BVC de uiteindelijke klant is voor Porter. Binnenkort komt Porter langs bij Eneco om hier meer over te leren.

Hoe is dat bij Eneco?

Terug naar Eneco. Hoe is de focus in ons dagelijkse werk? Veel van ons hebben niet de luxe om drie maanden met hetzelfde team aan één product te werken. De meeste collega’s hebben meerdere projecten tegelijkertijd lopen en we hebben er een behoorlijke kluif aan om alle ballen in de lucht te houden.

Onze focus lijkt niet al te best. Ik denk dan ook dat we hier best een lesje kunnen leren van Startupbootcamp. Om maar een aantal open deuren in te trappen: bijvoorbeeld door projecten een voor een aan te pakken, in plaats van tegelijkertijd. Door toegewijde projectteams te hebben, mogelijk uit verschillende bedrijfsonderdelen, die voor langere periode tijd samen aan één project werken. En om zelfs dan, voor ieder project, jezelf te dwingen om de vraag zo specifiek mogelijk te beantwoorden: wie is de klant en welk probleem los ik voor hem op?

Hocus pocus focus

What’s next

Zijn werknemers van een corporate lui? Zijn we niet bereid om hard te werken, omdat we toch wel een leasebak rijden? Het geld aan het eind van iedere maand gewoon wordt overgeschreven? In de volgende blog ga ik in op de toewijding die nodig is om een idee succesvol te maken.

Over Jasper

Jasper Muller is data scientist bij Eneco Smart Energy en maakt de komende drie maanden een uitstapje naar Startupbootcamp waar hij meedraait in een accelerate programma voor startups. In deze blog vertelt hij over zijn ervaringen. Contact opnemen met Jasper? Stuur een e-mail naar jasper.muller@eneco.com.