Slim laden
in de versnelling

Cinemagraph Jedlix

Wat als je je elektrische auto oplaadt op het moment dat het aanbod van duurzame energie het grootst is en de prijs laag? Dat is precies wat Jedlix met #ichargesmart biedt; een app die elektrisch rijden nog aantrekkelijker maakt en de klant de regie geeft. 

Wind en zon zijn niet constant in aanbod. ’s Nachts is er bijvoorbeeld weinig vraag naar energie, maar wordt er bijvoorbeeld wel veel windenergie opgewekt. Op dat moment is de prijs het laagst. Daar speelt deze app slim op in en regelt automatisch dat de auto op het meest voordelige moment wordt opgeladen. De klant bepaalt wanneer de auto geladen moet zijn en de app doet de rest. Het klinkt als toekomstmuziek, maar het is wat start-up Jedlix op dit moment met #ichargesmart doet.

Innovatie

Jorg van Heesbeen is een van de oprichters van Jedlix. Tijdens zijn traineeship bij Eneco bedacht hij een slim laden app. ‘Er waren diverse initiatieven om energie flexibel te organiseren. Maar ik wilde kijken of we binnen flexibiliteit iets konden betekenen in elektrisch vervoer en een link maken tussen ‘smart homes’ en ‘connected cars’. Het doel was om elektrisch rijden aantrekkelijker te maken voor de consument. Eneco had hier vertrouwen in en wilde hierin investeren. Met een team van experts gingen we met de software van Tesla aan de slag. En toen Microsoft als partner ‘on board’ kwam, konden we ook daadwerkelijk een eerste demo aan de buitenwereld laten zien. Dit was de kick-off van de eerste slim laden app in de markt die ook daadwerkelijk werkte.’


Doos met lego

De samenwerking met Microsoft was belangrijk om de app werkend te krijgen. Lex de Visser, technology strategist Microsoft: ’Onze software is net een doos met lego: er zitten kant- en klare brokken in om tot een succesvol product te komen. Jedlix had een helder doel, hierdoor konden we de juiste bouwblokken samenvoegen en snelheid maken.’ En de vaart blijft erin; de start-up heeft inmiddels partnerships met Tesla, BMW en Renault.

Daarnaast wordt het aandeel van elektrische auto’s steeds groter. Nederland loopt voorop in elektrisch rijden in vergelijking met onze buurlanden. Jedlix kijkt dan ook voortdurend vooruit. Jorg: ’Wij willen restcapaciteit ook lokaal kunnen inzetten. Als het in Utrecht zonnig is, laad je de auto op. In de avond kun je de stroom gebruiken in huis. Zo wordt het een thuisbatterij. Mensen krijgen nog meer regie over hun eigen energie.

Toekomst 

De app is onderdeel van een groter geheel. Auto’s worden steeds intelligenter en het delen van auto’s is populair. Jorg: ‘De infrastructuur in stedelijke gebieden verandert hierdoor. Dit heeft impact op vraag en aanbod van duurzame energie. Wij praten nu al met verschillende partijen om een slimme mix te maken in techniek, mobiliteit, data, flexibiliteit en efficiëntie. Hierdoor bieden we ook in de toekomst slimme, betaalbare oplossingen aan. We starten ook pilots in de UK en Duitsland. Onze droom is dat betaalbaar elektrisch rijden over de hele wereld de norm wordt. Het zou gaaf zijn als Jedlix daar een bijdrage aan levert.“