30 januari 2017

In de huid van de millennial

Door Freddie Verweij, Commercieel Manager, Oxxio

Met Oxxio hebben we bewust gekozen voor een nieuwe generatie energieklanten: de millennial. De mensen die geboren zijn tussen grofweg 1980 en 2000 zit anders in elkaar dan de generatie ervoor. Het is een bijzondere maar ook lastige doelgroep voor bestaande energieleveranciers. Zij doen heel anders zaken dan hun ouders. Het is voor mij en mijn collega’s een enorm leuke uitdaging om deze millennials aan ons te binden.

We zeggen wel eens tegen elkaar dat deze doelgroep óns koos. Wij zijn van oorsprong prijsvechter en echt online georiënteerd. Zij zijn van nature al bewuster van de manier waarop wij met de aarde omgaan. Duurzaamheid is niet nieuw voor ze. Daarnaast zijn ze, online, voortdurend op zoek naar slimme deals, optimistisch, kritisch en onafhankelijk. Ze willen de hoogste kwaliteit voor de laagste prijs.

Ik denk dat de mentaliteit van de millenial is vergroeid met de identiteit van Oxxio. De keus voor deze doelgroep lag eigenlijk voor de hand. Het past echt bij ons en we onderscheiden ons van andere energiemaatschappijen. We kruipen in de huid van onze klant. Dat is trouwens niet zo moeilijk, want bij ons werken overwegend millennials. We weten dat ze, net als wij zelf, veel online vergelijken en regelen. Vandaar dat we de slimme Oxxio App hebben. We gebruiken daarvoor platformen die bij de millenial populair zijn, zoals social media, online video maar ook prijsvergelijkers.

We leren omdat we samen met de klanten de app verder ontwikkelen. Met een chat functie bijvoorbeeld in plaats van in de wacht staan met bellen. We vragen constant naar feedback en naar nieuwe ideeën. Het leuke is dat deze mensen dat ook nog eens heel graag doen. We hebben nu ruim 100.000 gebruikers in de app die onze service een ruime 7,5 geven. Daarbij stopt onze ambitie niet. We willen de eerste app only energieleverancier worden. Ik heb er vertrouwen in dat het lukt.