25 mei 2017

Onze app is briljant. Toch?

Door Margo Hoogenberk, business developer bij Eneco Smart Energy

‘Ik vond het nog gezellig ook,’ zegt Diana als ze mee loopt naar de deur. Ze vindt het jammer dat we gaan. Tijdens ons eerste klantgesprek horen we niet alleen wat Diana van onze app vindt, maar ook waar ze haar ietwat schuwe katten heeft gevonden. Als business developer moet je meer in huis hebben dan technische skills alleen.

Testen, testen, testen
Vanuit Smart Energy LAB ontwikkelen we een nieuwe inzicht-app op de slimme meter. Voordat we het ding daadwerkelijk gaan bouwen, willen we weten wat de klant ervan vindt. Dat doen we op verschillende manieren. Bij de klant thuis langs gaan met een demo is misschien wel de spannendste én de meest waardevolle.

Briljante app?
Daar zitten we dan met onze app: goed doordacht, super high tech, met het mooiste UX design en de beste features in de markt. Briljant, toch? 
Het zou leuk zijn als onze respondenten dat ook vinden, maar we hebben het meeste aan hun échte mening. We doen alsof we klantonderzoekers zijn en niet de eigenaars van het concept, babbelen wat over koetjes en kalfjes en gaan dan over tot de reden van ons bezoek. ‘Ze hebben weer wat nieuws bedacht hoor, wat vind je ervan?’ Ik ga bijna in mijn rol geloven, tot ik merk dat ik elke inhoudelijke vraag tot in detail zit te beantwoorden.

Roze onesie
Je komt van alles tegen tijdens het marktonderzoek, zoals een respondente die de deur open doet in een knalroze onesie – ‘het is m’n vrije dag!’. Met haar voeren we het leukste gesprek. Niet alleen is ze net zo enthousiast over de app als wij, ze heeft talloze ideeën over wat we er nog meer mee kunnen. Bijvoorbeeld dat je als app-gebruiker punten kunt sparen voor een dagje uit, wanneer je energie bespaart. Never judge a book by the cover!

Het resultaat
Het resultaat van twee weken interviewen is positief. Vijf van de twaalf respondenten zou de app willen hebben. Bovendien hebben we pagina’s vol met detailfeedback, waardevolle informatie in de volgende fase van onze productontwikkeling: het bouwen van een testversie van de app. Het belangrijkste resultaat? We hebben onze potentiële klant een beetje beter leren kennen.