“Als je in de top van de wereld meedraait, moet je ook in de top zitten wat betreft duurzaamheid”

- Diederik Jan Antvelink, algemeen directeur Nedcargo

Diederik Jan Antvelink is algemeen directeur van Nedcargo, een grote distributeur van levensmiddelen. Hij streeft naar een logistieke keten zonder verspilling in 2020. Samen met een paar grote klanten werkt Nedcargo nu aan emissieloos transport.

Wat zijn de ambities van Nedcargo op het gebied van duurzaamheid?
Wij zitten met Nedcargo in de distributie van levensmiddelen en we werken veel voor A-merken. Dat is prettig, want dan ligt de focus vaak op kwaliteit en innovaties. Het merk heeft waarde, dus duurzaam ondernemen staat voor deze klanten hoog op de agenda. Daar doen we vanzelfsprekend graag aan mee. Onze klanten zijn op verschillende manieren met duurzaamheid bezig.


Als je ingeblikte vis verkoopt, dan moet dat duurzaam gevangen zijn. En als je spullen uit Afrika haalt, moeten die niet door kinderen zijn gemaakt. En er is ook een hele grote focus op CO2-uitstoot. Samen met een aantal grote klanten kijken we hoe onze impact op het klimaat zo klein mogelijk maken.

Heb je die grote klanten daarbij nodig?
Hoe vaak kijk je als ondernemer nou verder dan vijf jaar? In de dagelijkse problematiek doe ik dat doorgaans niet. Als je zoals Nedcargo veel in opdracht werkt, dan kijk je één, twee, misschien drie jaar vooruit. Dan is het heel moeilijk om daar je eigen visie op los te laten. Die heb ik wel, die probeer ik te verkopen, maar je moet ook commitment van je klant hebben. Daarom ben ik erg blij met klanten als Heineken en Remia. Zij hebben vaste productielocaties, ze zitten hier al jaren en zijn bereid iets verder te kijken. Als je voor een handelsbedrijf werkt, dat z'n pasta uit Italië haalt, bouillon uit Polen en chocola uit Engeland, dan kun je niet zoveel. Alles kan zo weer anders zijn. Als de chocola volgende week ineens uit Polen komt en de bouillon uit Frankrijk, dan verandert hun hele patroon.

Waar maakt Nedcargo dan het verschil?
In Nederland zie je een hele hoop nodeloos transport. We importeren goederen, rijden ze met een vrachtwagen het hele land door om ze daarna met een andere vrachtauto weer terug naar de consument te brengen. Wij doen dat via de binnenvaart. Dan maak je minder kilometers en gebruik je minder energie. Dat is dus al efficiënter. Verder werken we samen met anderen om de vrachtwagen vól naar de Albert Heijn te krijgen. Dan gebruik je in plaats van vier losse busjes samen één vrachtwagen. En met Heineken en Remia werken we aan de Groene Corridor, een klimaatneutrale transportketen.

Groene Corridor

De Groene Corridor is een klimaatneutrale transportketen waarbij NedCargo, Heineken en Remia samen werken aan:

  • minder verbruik van energie
  • efficiënter werken
  • werken met duurzame energie, zoals elektrisch vervoer, elektrische verwarming en zelf energie opwekken.

Dit is een van onze meest ambitieuze projecten, waarbij we naar een aantal zaken kijken: minder energie verbruiken, efficiënter werken en het liefst werken met duurzame energie. Dat doen we met elektrisch vervoer, elektrische verwarming en door zelf energie op te wekken. Bijvoorbeeld met een windmolen of een dak vol zonnepanelen. Zo zijn we op verschillende fronten bezig om transport emissieloos te krijgen. Met een elektrisch schip, een elektrische vrachtwagen, en dan met bakfietsen de stad in. En als je goed kijkt, maken we de belangrijkste stappen in de binnenvaart.

We zorgden er eerder al voor dat het exportbier niet meer in vrachtwagens naar Rotterdam en Antwerpen gaat, maar met binnenvaartschepen. Een groot succes, want daarmee verminderen we de CO2-uitstoot met 33%.

Hoe doen jullie dat?
We zorgden er al voor dat het exportbier niet meer in vrachtwagens naar Rotterdam en Antwerpen gaat, maar met binnenvaartschepen. Een groot succes, want daarmee verminderen we de CO2-uitstoot met 33%. Dat zijn 8 miljoen vrachtwagenkilometers. We deden dat met oude schepen, nu bouwen we twee nieuwe schepen. Die zijn veel efficiënter, specifiek ontworpen voor dit doel.

Eén van die twee is elektrisch aangedreven, met een dieselgenerator om langere afstanden te overbruggen. En we kijken alweer verder. Als we deze schepen straks met batterijen aandrijven, hebben we emissieloos vervoer. Daar zijn we met verschillende partijen nu mee bezig. Eneco gaat groene, lokaal opgewekte stroom leveren. Ook de partijen die regelgeving en beleid bepalen zijn aangesloten, de provincie Zuid Holland, Rijkswaterstaat en de gemeenten. Alle neuzen staan dezelfde kant op. Je merkt alleen wel dat de snelheid waarmee mensen gewend zijn te werken nogal verschilt.

We gaan niet wachten tot alles is uitgekristalliseerd. We willen gewoon nu doen wat er mogelijk is. Daarbij bouwen we alles modulair, dan passen we - als er nieuwe technologische ontwikkelingen zijn - de boel zo aan.

Wat doen jullie nog meer om duurzamer te werken?
We vervoeren voor Heineken natuurlijk heel veel containers, die vullen we met bier. Maar de helft van die containers komt hier leeg aan, dat is zonde. Daarom willen naast onze terminal een distributiecentrum (DC) bouwen om importgoederen op te slaan. Zo maken we de keten een stuk efficiënter. Ook hierbij geldt, dat we niet wachten tot alles is uitgekristalliseerd. We willen gewoon nu doen wat er mogelijk is. Daarbij bouwen we alles modulair, dan passen we - als er nieuwe technologische ontwikkelingen zijn - de boel zo aan.

Gaat alles zoals je wil?
Helaas lopen we tegen nogal wat bureaucratische hindernissen aan. Ik wil bijvoorbeeld een DC bouwen met zonnepanelen op het dak. Maar voordat ik dat voor elkaar heb. Ik ben er nu al vier jaar mee bezig. Hetzelfde geldt voor windmolens, dat zijn projecten die de provincie moet goedkeuren. En provincie Zuid-Holland heeft bepaald dat je windmolens alleen maar aan de randen, langs de snelwegen en in zee mag bouwen. Daar valt mijn bedrijfsterrein niet onder. En dan moet je dus lobbyen, tot het volgende college er zit. Ik vind dat allemaal niet zo erg, maar het is dus een heel politiek proces. En het kost veel tijd om zaken te veranderen. Gelukkig komen dan de grote bedrijven om de hoek zetten, die wat meer lobbykracht hebben.

Wat vind jij het grootste kans van de energietransitie?
Wat ik een van de mooiste dingen vindt, is dat je op een andere manier met je klanten aan tafel zit. Ik zeg het altijd zo: je zit twee verdiepingen hoger. Niet op boardroomniveau, maar wel op een niveau waar mensen over de toekomst praten in plaats van over de problematiek van de dag. Dat is belangrijk en opent deuren. Dat is voor mij de allergrootste plus in alles. Zo kun je samen het verschil maken.

Ik zeg het altijd zo: je zit twee verdiepingen hoger. Niet op boardroomniveau, maar wel op een niveau waar mensen over de toekomst praten in plaats van over de problematiek van de dag.

Gaat de duurzame transitie wat jou betreft snel genoeg?
Nee, dat vind ik niet. De duurzame projecten die wij nu doen, zijn toch allemaal wat kleinere projecten. Ik geloof dat je pas van een echte transitie kunt spreken als iedereen er substantieel mee bezig is. En dat is nog niet het geval. Grote bedrijven krijgen wel dingen voor elkaar, en dat is prima. Maar als je wat kleiner bent, is het nog veel te lastig om een vergunning te krijgen, of subsidie. Dan merk je dat het een industrie is, waarin het voor de gewone man - en dan noem ik mijzelf gewone man, terwijl we best een groot bedrijf zijn - best lastig is. Voor ik een vergunning heb om een windmolen of een distributiecentrum te bouwen, dan geef je de moed bijna op. Ik denk dat we er nu voor moeten zorgen dat we niet alleen grote windparken en megaprojecten realiseren. Het zou mooi zijn als er meer aandacht komt voor gewonere zaken waaraan het MKB makkelijker kan meedoen. Ik wil niet alles aan de grote bedrijven overlaten, ik wil zelf ook dingen aanpakken.

Heeft duurzaamheid in het algemeen een economische waarde?
Ja, absoluut. Als je een investering doet die je in 10 of 20 jaar wil terugverdienen, dan moet het duurzaam zijn. Wij hebben bijvoorbeeld een nieuwe haven voor onze binnenvaartschepen aangelegd, die heb je niet een-twee-drie terugverdiend. Maar als je je duurzame doelen uitlegt aan je gebruikers zijn die vaak bereid een langere commitment af te geven.

Hoe belangrijk is verduurzaming voor de toekomst van Nederland?
Duurzaamheid is wereldwijd topprioriteit. En wij zijn een land dat leeft van de wereld, dus we moeten wel vooroplopen. Nederland is groot in offshore producten en veel producten gaan door Nederland via de handel. Wil je de positie die we nu hebben vasthouden, dan moet je gewoon meedoen. Als je in de top van de wereld meedraait, dan moet je ook in de top zitten wat betreft duurzaamheid. Je kunt daar niet in achterblijven, zeker als je ziet waar traditioneel onze sterktes liggen. We hebben geen natuurlijke hulpbronnen, dus we moeten het hebben van onze mensen, van het land, de innovatiekracht, kennis, duurzaamheid.

Hoe duurzaam leeft je zelf?
Tsja, ik leef zeer efficiënt. Ik heb 't natuurlijk wel makkelijk, met mijn inkomen. Ik heb groene stroom, een goed geïsoleerd huis. Maar ik ben wel een grootverbruiker, ook met mijn reizen. De grootste bijdrage die ik geleverd heb de afgelopen jaren, is dat we sinds vorig jaar in Wassenaar aan afvalscheiding doen. Groen, blauw en grijs, en dan minder vaak ophalen zodat je het ook echt gaat scheiden. Het was even een strijd in Wassenaar, maar nu is iedereen eraan gewend. Dat bewijst voor mij ook dat je sommige dingen gewoon door moet drukken, bijvoorbeeld zo'n tientje per maand extra energiebelasting waar de regering nu aan denkt. Dan kunnen we alle kolencentrales sluiten en andere duurzame projecten financieren.

We interviewen ook Kees van Dijkhuizen, CEO van ABN AMRO. Heb je misschien een vraag voor hem?
Ja dat heb ik. Ik ben benieuwd hoe ABN AMRO als financier kleine ondernemers helpt te verduurzamen.

Lees verder

Interview Allard Castelein | De nieuwe energie van Nederland

Allard Castelein

“We willen bedrijven helpen veranderen en nieuwe, schone bedrijven aantrekken.”

Jan van de Ven

"We gaan een vooruitgang zien zoals de uitvinding van de stoommachine."

Interview Kees van Dijkhuizen | De nieuwe energie van Nederland

Kees van Dijkhuizen

“Voor 2030 hebben alle woningen en kantoren energielabel A”